BERSIH 2.0 : Kenapa Perlu Takut?

Kita perlu faham berkenaan perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai ini. Perhimpunan ini bukanlah seperti demonstrasi rakyat Mesir di Medan Tahrir. Bukan bertujuan untuk menentang kerajaan pemerintah, tetapi untuk menuntut pilihanraya bersih dan adil. Hak demokrasi pada parti yang bertanding dan hak demokrasi pada rakyat yang mengundi. Itu kena faham.

Saya pelik juga bila terbaca berita MCA akan memecat ahlinya yang menghadiri BERSIH 2.0. Mereka  yang menghadiri BERSIH 2.0 bukan menentang gabungan BN, tetapi hanya memperjuangkan demokrasi dan menggesa SPR- Pengadil dalam pertembungan parti-parti politik di Malaysia. Jika dibuang keahlian MCA, mereka sudah tidak boleh masuk UMNO (khas untuk Melayu) atau MIC (khas untuk India) dah selepas ini, pasti mereka akan menyertai PAS + PKR + DAP yang menerima keahlian tanpa prinsip perkauman sempit. Ini satu tindakan yang merugikan bagi sebuah parti politik yang mengharapkan undi.

Kenapa sesetengah pihak perlu berasa takut dengan perhimpunan dan tuntutan BERSIH 2.0 ini jika berada di pihak yang betul? Saya pernah terdengar kata-kata seorang pemimpin dari pihak tertentu yang berbunyi, "Saya pantang dicabar". Ayuh, kita terima cabaran ini, luluskan tuntutan mereka, dan kita test-power kita. Kalau menang kita puas hati, kalau tewas pun, kita tetap puas hati, kerana ini semua adalah pilihan rakyat Malaysia. Kenapa perlu takut dengan BERSIH 2.0 jika kita sudah bersih?




"Tertutup Jangan Terlalu Jumud, Terbuka Jangan Sampai Hanyut"
© Copyright Reserved ||::ekramhakim.com::|| | Design by: Yoshz | Converted into Blogger Templates by Theme Craft