Bekas Awek Aku..~


"Wan, tahniahlah kerana kau dah berjaya melangsungkan perkahwinan hari ini. Doa-doakan untuk aku dapat giliran lepas ini pula kalau ada rezeki," ujar Badrul kepada Nahwan.

"InsyaALLAH. Aku sentiasa doakan kawan-kawan aku." balas Nahwan.

" Tapi Wan, aku memanglah gembira dengar kau kahwin, tapi aku nak kenal juga mana satu teman sehidup semati kawan aku ni?" minta Badrul kepada kawannya itu.

"La..kau belum kenal lagi ke? Tu ha..yang pakai baju kelabu tengah makan aiskrim asam dengan adik-adik aku tu ha..tu la bidadari aku dunia akhirat," tunjuk Nahwan dengan bangga.

"Ha!Yang tu ke Wan? "

"Haah. Itulah dia. Kenapanya?"

"Erk, dia tu sebenarnya dulu bekas awek aku.."

******************************

Apakah perasaan kita andai suami atau isteri kita pernah menyatakan sayang sepenuh hati kepada insan lain sebelum menjalinkan ikatan yang sah?

Apakah perasaan kita andai suami atau isteri kita pernah hidup semacam suami isteri bersama insan lain walaupun belum mengikat sebarang ikatan perkahwinan?

Adakah kita jamin kesetiaan suami atau isteri kita yang berani mengungkapkan cinta bermadah ketika dia masih belum menjadi suami atau isteri yang sah?

Sekadar bermuhasabah.
Sementara masih diberi peluang, sama-samalah perbetulkan kesilapan. Jangan sampai sejarah lampau kembali berulang.

-Percubaan pertama saya menulis menggunakan method analogi dan saya rasa tajuk kali ini sedikit kontroversi.-




"Tertutup Jangan Terlalu Jumud, Terbuka Jangan Sampai Hanyut.."

15 Comments to "Bekas Awek Aku..~"

  1. Satu percubaan yang menarik. Analogi. Mungkin ramai yang telah menggunakan metode penulisan sebegini. Tetapi, mungkin boleh diperjelas tentang cara penulisan ini. Sekadar cadangan. Teruskan menulis! Ketepikan gangguan.

  2. Salam akh..bagus tulisannya..ringkas,sarat dan padat dengan isi..mudah difahami dan menusuk kalbu..sekadar pendapat dari ana..teruskan menulis mggunakan method yg pelbagai..Allahu yubarik fik..

  3. ++Biru, insyaALLAH kak,nnt akn cuba terangkan ttg analogi ini. Mekaseh kak.

    ++Filzah Al Safi, mekaseh. Pohon komen dan kritikan yang membina.

    ++lempengterbakar, meksaeh nik. Lama x dengar berita..

  4. gapo dio sek2 nie kecek nie...kawe tok pehe stabok..hehehe

  5. wah wah...

    err, Assalamualaikum WBT.

    Ingatkan nak bagi anugerah pengulas buku "BERCINTA SAMPAI KE SYURGA" yang pertama sebab bukunya pun tak keluar kilang lagi :)

    Tahniah ya ustaz... senang sekali membaca catatan-catatan di sini

  6. ++erham D, nai paham kecek klate jo ka?=D

    ++Abu Saif, ustad, mekaseh kerana berkunjung. Sudah segan benar pabila ustad menjengah. Saya baru merangkak dalam bidang ini. Mohon tunjuk ajar dari otai2. Maaf promote buku ustad tanpa izin.=)

  7. apabila promosi, tuan punya produk yang kena minta izin tuan rumah untuk buat promosi. tetapi kalau tuan rumah dah tolong promosikan, maka analah yang paling kena berterima kasih kepada anta... :)

    salam ukhuwwah..

  8. takpe ustad, yang baik itu perlu dikongsi..

    kata orang morocco, "la syukra ala wajeeb."

    sungguh!saya terasa sangat terharu dengan kehadiran ustad di laman ini.

    salam ukhuwah.=)

  9. keram..bagus ar..mengingatkan kite sume..best2..

  10. manulis ni bagus. tambah pengetahuan kpd kita utk sentiasa mencari benda yg baru. teruskan usaha ni.

  11. assalamu'alaikum wrt.

    kupasan yg sgt menarik. suka dgn falsafah n analogi mcm nie. teruskan usaha, mg2 jd pnulis ISLAM yg hebat 1 hr nnt. ameen. salam ziarah.

    wassalam.

  12. ++~EslamicQueen~, waalaikumussalam wbt. Ameen. Semoga sama2 berbakti untuk ISLAM.

    Biar kita ada sumbangan untuk agama. Tidak menghabiskan beras dan zakat orang ISLAM jer..=)

  13. mar

    perumpamaan yg direct dan jelas...
    ade berlaku dalam dunia sekarang..
    sama2 kita renungkan..

  14. salam
    ye betol...
    ntah la..
    tp,kdg2 jgn terlalu pndg serong pd golongan yg pnh bercinta..
    terutama yg btol2 insaf..
    walaupn hati diorunk dh pnh dimiliki sblm ni,tp,kalu diorang btol2 insaf,jgn pandang rendah lak..
    mungkin sblm ni,ujian tuk diorang krn bkn semua org yg dpt ujian bercinta ni..
    once dh alami,die sj yg tw cm ne keadaan org bercinta..
    bg yg tak pnh terjebak,jgn try nk terjebak,tp,jgn underestimate golongan camni..
    renung2kn

© Copyright Reserved ||::ekramhakim.com::|| | Design by: Yoshz | Converted into Blogger Templates by Theme Craft