Respon Tentang Pengajian Di Kuliah Rabat~

Assalamualaikum wbt.

Maaf, saya telah cuba untuk menghantar maklumat ini ke alamat e-mail awak, tapi saya dibalas dengan email dari 'Doraemon'. Jadi, saya letak di sini sahaja untuk rujukan awak serta orang lain.

Sedikit makluman mengenai sistem pengajian di Morocco:-
  • Hanya calon SPM terbaru sahaja yang layak memohon. Contoh untuk permohonan sesi 2010, hanya calon SPM 2009 sahaja yang boleh memohon.
  • Bidang pengajian di sini yang diiktiraf JPA adalah Usuluddin, Pengajian Islam dan Pengajian Bahasa Arab.
  • Sistem pengajian mengikut semester. 2 semester dalam setahun.
  • Markah peperiksaan diambil kira daripada kehadiran, kerja kursus, perbincangan di dalam kuliah dan peperiksaan pertengahan serta akhir semester.
  • Tiada yuran bagi pengajian di Morocco.
Sedikit sebanyak pengenalan mengenai sistem pengajian kami di sini. Sebarang pertanyaan lanjut boleh diajukan selepas ini. InsyaALLAH saya akan cuba untuk menjawab soalan mengenainya.

Terima kasih kerana sudi bertanya. Malu bertanya sesat jalan. Saya tak pasti samada awak daripada mana dan sekarang belajar di mana. Untuk pendapat awal, saya beranggapan awak sebagai salah seorang yang berminat untuk melanjutkan pengajian di universiti Rabat khususnya dan Morocco umumnya.

Untuk pengetahuan awak juga, selain Universiti Mohamad Khamis, terdapat juga universiti lain di Morocco yang boleh dipohon:-
  • Universiti Qurrawiyeen, Tetouan
  • Universiti Sidi Muhammed bin Abdillah, Fes
  • Universiti Ibnu Tofail, Kenitra
  • Universiti Hassan Thani, Mohammedia
  • Universiti Hassan Thani, Casablanca
  • Universiti Qadi Ayyadh, Marrakech

Sekian, terima kasih.

Mohd Ikram Hakim bin Mohd Radzi
Rabat, Morocco
25 Nov 2009.


"Tertutup Jangan Terlalu Jumud, Terbuka Jangan Sampai Hanyut"

0 Comments to "Respon Tentang Pengajian Di Kuliah Rabat~"

© Copyright Reserved ||::ekramhakim.com::|| | Design by: Yoshz | Converted into Blogger Templates by Theme Craft