Chefchaouen (1.0)

Baru-baru ini saya dan sahabat-sahabat telah merancang untuk bercuti di dalam negara. Yelah, sebelum ini, habis saja peperiksaan semester musim sejuk, semua terbang sana sini. Dalam negara tak main, semua nak gi jauh-jauh, luar negara. Lepas peperiksaan semester musim bunga ni, semua senyap je. Dah takde yang terbang-terbang. Bajet dah tak cukup lah tu. He.

Jadinya, kali ni kita bercamping di dalam negara je lah yea. Lagipun saya dah lama tak berjalan dalam negara ni, last sekali masa tahun pertama di sini. Tahun 2,3 dan 4 memang saya banyak ke tempat-tempat jauh dalam negara, tapi bukan atas dasar bercuti. Semua atas dasar urusan kerja, iring tetamu dan lawatan anjuran persatuan. Bercuti sendiri di dalam negara, tahun pertama dan saya amat merindui saat itu.

Kali ini, kami berkelah dan bercamping di Chefchaouen, bandar biru yang dibina di atas bukit. Pertama kali saya menjejakkan kaki ke sini. Cantik. Tenang. Sentosa. Orang-orang dia pun cantik-cantik dan baik-baik kat sini. Orang cakap orang Morocco belah utara ni memang cantik-cantik. Tapi kalau kat Malaysia, orang belah pantai timur yang manis-manis, yang sweet-sweet. Orang cakap lah. No komen.

Kami berkelah di Akshor, sebuah kawasan air terjun 45 minit dari pusat bandar Chefchaouen. Sebelum sampai ke tempat air terjun ini, kami terpaksa mendaki bukit dan merentasi hutan. Walaupun penat, namun kami rasa amat berbaloi kerana akhirnya sampai ke destinasi yang dihajati dan air terjun yang bukan sejuk, tapi menyegarkan. Malas nak cerita panjang-panjang, gambar di bawah mengisahkan 1001 ceritera percutian dua hari satu malam kami bersembilan:)

 Dalam perjalanan nak balik pon, ada lagi yang sebut nama tempat ni "Chefwan".

 Pemandangan Morocco yang kaya dengan pertanian.

 Bandar Biru Chefchaouen - 260KM dari Rabat

 Sampai di Akshor, kawasan air terjun 45 minit dari bandar Chefchaouen

 
Bermulanya pengembaraan mendaki gunung dan merentas desa sebelum sampai ke destinasi yang dituju

Nampak pun dah best kan?:)

 Kami

 Dan kami lagi

 Hotel Al-Manar, 60dh semalam. Selesa dan Best.

 Sarapan pagi kami di beranda hotel (+15dh) sambil berangan sarapan di rumah sebegini rupa setiap hari.

Bersambung...

"Tertutup Jangan Terlalu Jumud, Terbuka Jangan Sampai Hanyut"

4 Comments to "Chefchaouen (1.0)"

  1. dengan ini, saya mengecam sekeras-kerasnya grup kembara ke chefchouan atas dasar mengenepikan prinsip "kalo gi chefchouan ajaklah sekali!".

  2. haha. jom agadir plak. nak?:)

  3. sgt seronok air terjun !

  4. sangat rindu chefchaoen!

© Copyright Reserved ||::ekramhakim.com::|| | Design by: Yoshz | Converted into Blogger Templates by Theme Craft