Negara Kebajikan Yang Diharapkan

Apakah yang diharapkan daripada 'Negara Kebajikan'? Bagi saya apa yang saya harapkan adalah :-

1. Menambahkan 'subsidi' / menurunkan harga barang-barang keperluan harian rakyat seperti minyak petrol, elektrik dan gula. Jika harga barang rendah, pasti kurang tuntutan kenaikan gaji dari pekerja-pekerja. Hipotesisnya, semakin rendah harga barang, semakin kurang tuntutan kenaikan gaji oleh pekerja-pekerja. Setuju? Kenapa perlu mengurangkan subsidi negara sedangkan klaim pimpinan yang tak perlu sentiasa dipenuhi/berlebihan?

*Sebelum ni saya ada bercakap bersama seorang pegawai kerajaan Terengganu yang menetap di Besut, daerah paling hujung Terengganu bersempadan dengan Kelantan. Dan beliau mengakui bahawa beliau dan keluarga banyak membeli barang-barang di Kelantan atas sebab di Kelantan lebih murah berbanding di Terengganu. Mungkin kalian lebih tahu daripada saya apakah sebabnya.

2. . Saya fikir pemimpin perlu mengurangkan klaim/tuntutan kewangan yang tidak perlu seperti lawatan beramai-ramai ke luar negara. Kadang-kadang ahli rombongan melebihi orang yang hendak dilawati. Satu lagi, saguhati yang hendak diberikan kepada yang dilawat itu adalah lebih sedikit berbanding dengan perbelanjaan orang-orang besar ini datang membuat lawatan. Saya bercakap dari pengalaman.

Saya lihat ini lebih kepada mengambil kesempatan melancong (mungkin?) walhal hasil daripada lawatan ini untuk masyarakat umum tidak dapat dirasa. Saya pernah terfikir, berapakah duit rakyat yang telah habis ketika mereka melawat kami di sini. Kalau mahu berikan kepada kami sedikit bantuan atas dasar rakyat/mahasiswa, saya rasa kemudahan bank-in sekarang ini ada di mana-mana. Menjimatkan mungkin beribu-ribu ringgit duit rakyat dan dalam masa yang sama matlamatnya sampai. Nak beri duit kepada kami, berilah. Kami tak marah, kami tak halang, bak kata pepatah, 'kecil tapak tangan, nyiru kami tadahkan'. Tapi janganlah sampai membazirkan hak adik-beradik kami yang lain pula.

3. Saya berharap agar kerajaan mengurangkan projek-projek gajah putih. Projek yang hanya menguntungkan kroni-kroni, tanpa tender terbuka dan hasil yang tidak memuaskan. Bocor. Runtuh. Retak. Projek berjuta-juta, hasil hanya untuk kualiti ribu ringgit. Juga harap kerajaan kurangkan projek-projek yang tidak membawa hasil pelaburan yang menguntungkan rakyat. Taman Tamadun Islam yang kian lama kian kelam? Kompleks Paya Bunga? Bangunan di depan Pasar Kedai Payang? Lapangan Terbang KT yang sempit? Aduh, itulah duit-duit rakyat. Lepas ni mahu bina menara berkembar 30 tingkat pula?

"Tertutup Jangan Terlalu Jumud, Terbuka Jangan Sampai Hanyut"

2 Comments to "Negara Kebajikan Yang Diharapkan"

  1. mohamad faisal kamis

    perghhh satu pemerhatian politik yg bole direnung dalam2...syabas!

  2. Terima kasih Ustad atas sokongan. Sekadar pandangan orang muda dan secebis pengalaman yang pernah melihat dengan lebih dekat. Harap Ustad lebih membantu:)

© Copyright Reserved ||::ekramhakim.com::|| | Design by: Yoshz | Converted into Blogger Templates by Theme Craft