Ustaz-Ustazah Zaman Sekarang~

Bercinta bercouple sebelum kahwin sudah dianggap negatif.

Bercinta dengan 2, 3 pasang dalam satu masa lagilah dianggap negatif.

Namun, jika yang bercinta berpasang-pasang ini adalah dari kalangan kaum feminin, ini memang tahap ultra negatif!!

*********************

Yakinkah kita kekasih yang kononnya mencintai sepenuh hati sebelum berkahwin ini amat setia dan tidak berpasang-pasang dengan orang lain selain kita?

Perasaan risau dan curiga terhadap pasangan masing-masing sebelum berkahwin itu tetap ada, percayalah!

Lebih-lebih lagi jika berada di tempat yang berjauhan. Seorang berada di Malaysia dan seorang lagi berada di luar Malaysia. Hanya sebagai contoh.

Perasaan yang selama ini diisi pasti terasa kesunyian, kesepian, kegersangan..kononnya lagi.

Dah banyak kes sebegini berlaku.

Tak kira siapa-siapa pun..

termasuklah

Ustaz-ustazah zaman sekarang!



"Tertutup Jangan Terlalu Jumud, Terbuka Jangan Sampai Hanyut.."

12 Comments to "Ustaz-Ustazah Zaman Sekarang~"

  1. azim

    sapelah diorang tu yek?
    nasebek Faizal Tahir da kawen.
    Anak da 3 pun..
    perjalanan hidupku masih jauh..
    ahahahha..

  2. jangan cakap je ek..
    kakakakka....

  3. Anonymous

    1)Bercinta dan bercouple sebelum kahwin.(Alhamdulillah,masih selesa sendiri lagi setakat ini,esok lusa tak tahu lagi,nauzubillah min zalik lah)

    2)Macamana pula perhubungan seperti hubungan persahabatan kononnya di antara 2 manusia yang tiada apa-apa ikatan yang berhubung hanya sekadar bertanya khabar,bergelak tawa mesra bila berchatting atau berSMS ?(Kalau yang ini,tidak berani untuk berkata tidak buat sebab rasanya pernah dan masih buat mungkin)

    *Nak tanya apa pendapat ustaz tetang keadaan yang kedua ini?Mohon ust kupas sedikit tentang yang kedua ini.

    Sekian,terima kasih.

    -Insan Jahil-

  4. ++azim, huhu..entah la azim..same2 doa moge diberi kekuatan..

    ++syahiddmilikku, insyaALLAH moga diberi kekuatan..kdg2 teruji juga..beselah yg bercakap kuat diuji..

  5. "sbgmn kita, mcm tuelah org yg kita akn dpt". Allah kan Maha Adil. =)

    nice. dgn soalan je, buat org dah terfikir2..

    syukran. salam. =D

  6. so cmner bercinta yg lbh baik dan x dpndg serong????????

  7. ++Anonymous, terima kasih di atas respon yg diberi. Sebenarnya saya bukanlah seorang yang layak digelar ustaz lagi dan saya juga bukanlah orang yg selayaknya untuk bercakap tentang isu ini. Namun sekadar perkongsian bersama.

    Mengenai persoalan yg kedua itu, insyaALLAH akan kita sama-sama bincang dalam entri yang akan datang kerana entri kali ini saya hanya mahu menyentuh mengenai golongan yg bercouple secara berpasang. Ini adalah antara salah satu sub topik dalam masalah cinta sebelum nikah.

    Sebenarnya, saya kurang selesa dengan pembaca bertitle anonymous. Jika tiada aral melintang, bolehlah menzahirkan diri dengan lebih jelas. Sebab dulu2 masa kecik mak saya pesan jangan cakap dengan orang yang sebarangan dan tak kenal, nanti kena culik. Apa2pon, syukran jazilan.=D

    ++EslamicQueen, terima kasih kerana sudi membaca perkongsian kali ini. Ada apa2 tambahan, leh tambah sekali. Persoalan realiti dunia zaman sekarang. Sama2 kita muhasabah.=D

    ++iqram, insyaALLAH kita akan bincang dlm entri yang akan datang. Sebenarnya ini adalah antara point2 ke arah cinta yg halal dan tak dipandang serong (oleh ALLAH).

    Jawapan ringkas dari saya, bercintalah selepas kahwin.

    Terima kasih kerana sudi mengunjung.

  8. memang keram berbakat dalam hal ehwal cinta. dah namapk dah kebolehan

  9. saya tak pernah bercinta!

  10. mar

    cinta itu fitrah...
    fitrah ynag mana jika tidak disalurkan dgn cara yang betol kan menjadi fitnah...

    "cinta, fitrah yang bisa menjadi fitnah"

    **cinta slps kawen itu teramat indah (quote from fatimah syarha noordin)**

  11. seepot sedut tipo..hehe

    yaaa...betul tuh..bercinta lah lepas kahwin..

    best tau !!!

    (mmc da kawin jer)

  12. [url]http://2ndstopsolution.blogspot.com/2009/04/apa-aku-merepek-ni.html[/url]
    meh baca

© Copyright Reserved ||::ekramhakim.com::|| | Design by: Yoshz | Converted into Blogger Templates by Theme Craft