Festival Muzik Antarabangsa Di Rabat~


BEBERAPA pekerja membersihkan kawasan di depan Stadium Hay Nahda, Rabat semalam.

RABAT - Sebanyak 11 orang terbunuh dalam satu kejadian rempuhan di sebuah stadium di Maghribi di sini pada malam kelmarin.

Kejadian itu berlaku apabila ribuan penonton keluar dari stadium tersebut ketika konsert berada di peringkat penghujung.

Pada kejadian itu sebanyak lima wanita terbunuh selain dua remaja dan empat lelaki. Sebanyak 40 yang lain mengalami kecederaan.

Mangsa itu merupakan antara 70,000 penonton yang menyaksikan konsert penyanyi pop Maghribi, Abdelaziz Stati di Stadium Hay Nahda di Rabat.

Konsert itu merupakan antara acara dalam minggu tahunan Festival Muzik Mawazine yang berakhir pada awal pagi semalam.


BEBERAPA orang memasuki sebuah hospital yang merawat mangsa-mangsa rempuhan dalam konsert yang diadakan di Rabat.


Festival tersebut diadakan dengan tujuan untuk mempromosikan imej toleransi dan moden di negara Afrika yang diperintah oleh seorang raja.

Antara penyanyi antarabangsa yang melakukan persembahan pada festival kali ini ialah Stevie Wonder, Kylie Minogue, Ennio Morricone, Khaled, Alicia Keys dan Warda al Jazairia.

Festival itu mendapat sokongan pemerintah Maghribi, Raja Mohammed yang bertujuan untuk menghidupkan suasana di Rabat yang dianggap sebagai sebuah bandar raya tanpa aktiviti hiburan.

Ahli-ahli politik pembangkang di negara itu pernah mengutuk konsert pop dengan menganggapnya sebagai perbuatan tidak bermoral.

Mereka menganggap adalah lebih baik wang untuk membiayai konsert itu digunakan untuk mewujudkan peluang pekerjaan. - Agensi

p/s: Kami mahasiswa-mahasiswa Malaysia di sini membantah keras konsert dan festival ini dijalankan. Kami berada bersama-sama Ulama' Maghribi yang mengeluarkan fatwa membantah festival hiburan ini diadakan kerana mengamalkan budaya sosial keterlaluan dan juga mengabaikan kebajikan rakyat marhaen. Kami juga di sini ingin menegaskan bahawa tiada seorang pun daripada kami yang menyertai malam-malam sepanjang festival ini berlangsung. Sekian, terima kasih.

Penghulu Mahasiswa Malaysia di Rabat 2008/2009.


"Tertutup Jangan Terlalu Jumud, Terbuka Jangan Sampai Hanyut.."

2 Comments to "Festival Muzik Antarabangsa Di Rabat~"

  1. Amir Syafiq

    "Festival tersebut diadakan dengan tujuan untuk mempromosikan imej toleransi dan moden di negara Afrika yang diperintah oleh seorang raja"

    TOLERANSI menerusi tolak-menolak sehingga menyebabkan kematian, huh?

    Adey! Nasionalis di serata negara umat Islam. Jom pakat tolak golongan nasionalis ni, termasuklah di Mesia. Sama je,malah lagi teruk sbb dh lama jd budaya.

    Hancur nasionalis!

  2. Saya menolak orang yang menolak Islam.

© Copyright Reserved ||::ekramhakim.com::|| | Design by: Yoshz | Converted into Blogger Templates by Theme Craft